Film fra onsdagens kurs

Korte klipp fra kurset mens det enda var lyst.

[media id=6 width=500 height=300]

De to avbrutte startene på slutten av videoen er ganske informative – Her er noe å tenke på;

  1. Vingen flyr kun når den har flyfart nok til å bære vekten av seg selv og piloten.
    For å oppnå den flyfart må piloten løpe godt, scootern er bare til for å hjelpe til inntil piloten har flyfart nok til å ta av, hvorpå scooter gir mer gass og tilfører nok kraft til at vingen kan stige.
    Å skyve nesa opp og stole på at scootern drar for å komme av bakken er ikke god startteknikk, og medfører bare steiling og avbrutt start når scooter ikke tilfører mer kraft.
  2. Vingen må være horisontal når man skal starte, og under hele starten. Om vingen er litt skjev må dette korrigeres mens piloten løper.
    Om piloten ikke korrigerer og starter med skjev vinge vil denne lille skjevheten øke kraftig idet scooter tilfører mer kraft, vingen akselererer, angrepsvinkel øker, som forverrer svingen igjen. Dette er starten på en lockout, og må unngås for enhver pris.
    Scooteroperatør må være svært obs på dette og avbryte umiddelbart.
  3. Piloten på videoen kunne enkelt unngått avbrutt start med å korrigere mens han løp. Korrigeringen skjer ved at piloten gradvis senker angrepsvinkelen etterhvert som farten øker for å holde seg på bakken, samtidig som han korrigerer svingen.
  4. Pilotenpå videoen slapp opp nesa litt brått  med skjev vinge for å komme i lufta, noe som medførte starten på en sving. Piloten stivnet eller gav opp å styre i det scooter ikke tilførte mer kraft. Dette er en naturlig reaksjon – men helt feil.
    Siden piloten hadde opparbeidet nok flyfart til å faktisk ta av, hadde han nok energi til å korrigere før krasjen var et faktum. Riktig korrigering hadde vært aggressiv senking av angrepsvinkel, og kraftig korrigering av sving samtidig. Dette hadde sannsynligvis ført til en buklanding på hjul som er helt greit i denne situasjonen.
  5. Disse eksemplene viser også i praksis hvorfor man ikke skal forsøke å stige fra bakken før man har nok flyfart til å kunne lande på beina igjen. Det kan være mange årsaker til at start blir avbrutt, weaklink ryker ofte, utløser slipper, eller piloten kommer borti utløser ved en feil, scooter kan stoppe eller scooteroperatør kan gjøre en feil, lina ryker av og til, osv.

Ser ut til en fin ettermiddag i morra, håper alle elevene kan si fra om de kommer eller ikke!

One Response to Film fra onsdagens kurs

  1. May October 2, 2009 at 1:09 am #

    Jeg kommer i morgen!

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by WooThemes