Hilsen fra down under

Tenkte jeg skulle oppdatere dere litt i kulda mens jeg koser meg med en australsk loggepils her ca. 20 meter fra stranda. Det er 22:30 og ca. 32 grader ute.

Australsk loggepils = Rom og Cola på boks;

Australsk loggepils, rom og cola på boks.

Flygingen i Australia har vært bra så langt, vi ble tre nordmenn i Forbes. Olav Lien Olsen fra Tonstad, Lars Olav Lund fra Sjåk, og meg. Vi møtte Olav i Sydney etter å ha feiret nyttårsaften der, med spektakulært fyrverkeri fra Sydney Harbour bridge.

Olav hadde kommet noen dager tidligere, og hentet ut leiebil, og fått seg noen turer fra Bill Moyes tauestripe i Ryleston ca. tre timers kjøring fra Sydney.

Det var grått og litt regn i Sydney, og etter 5 timers kjøring igjennom regn og gråvær kom vi frem til Forbes. Det ble tidlig kveld etter middag på kinaen pga. jetlag og neste morgen var vi oppe i 5 tiden for å se på været. Det var fortsatt noe grått, men klarnet opp etter hvert som sola tok tak.

Olav og jeg fikk fine oppslep og en par timer i termikken første dagen som var treningsdag og påmelding til konkurransen. Lars Olav er relativt fersk pilot, som ikke har aerotowet før. Vi fikk gjort klart sele og utløsere til Lars Olav, og avtalte med Bill Moyes at han skulle få sine første oppslep neste morgen i syvtiden mens vinden er laminær og rolig.

Neste morgen fikk Lars Olav 4 strøkne opptrekk på sin nye Moyes Malibu, og noen til på ettermiddagen samt 2 lange oppslep neste morgen. Dermed var han klar for termikken og sine første forsøk på distanseturer. Malibuen viste seg å være superenkel å taue, og gjorde det til en lek å komme seg opp i termikken.

Olav og Lars laster på etter en 6 timers tur;

Olav og Lars laster på bilen
Konkurransen gikk fint, vi fikk flyging hver dag, med alt fra greie til fantastiske forhold. Jeg lå lenge an til å få en topp 10 plassering, men måtte lande ute en av de beste dagene, og dermed ble det 15. plass til slutt. Typisk hadde vi medvindsoppgaver med noen crossvind legg, blått noen dager men skyer de fleste dagene, skybas fra 1800 til 3800 meter. Termikken varierer fra dag til dag, noen dager var det knotete og trangt, andre dager store 3-4 meters bobler, og vi hadde opp i 7 m/s den beste dagen. (Den dagen jeg rotet det til og landet etter første TP 🙂 )

Olav landet på dette lille jordet hos en hyggelig bonde under første dagen i Forbes;

Olavs landingsjorde
Flygingen er generelt rask i Forbes, det gjelder å ikke stoppe i svak termikk og finne gode linjer når man sklir. Typisk sklir vi langt raskere enn speed to fly teorien sier, på motvindstrekkene på retur den 186 km oppgaven lå vi ofte over 100 km/t flyfart. Medvinds på gode strekk var flyfarten ofte over 70 km/t, med en bakkefart over 90-100 km/t.

Jeg har ikke regnet sammen timene i detalj, men jeg tipper det ble rundt 40 flytimer i Forbes. Det tar hardt på kroppen å fly så mange timer i hard termikk i dagesvis. Den ene oppgaven på 186 km out&return tok over 6 timer,  og alle pilotene i mål så rimelig slitne ut etter den. Til og med Johnny Durant som flyr 4-500 timer årlig hadde krampe i skuldre og rygg underveis.

Venter i startkø, godt og varmt…

I startkø, godt og varmt...
I de fleste hanggliderkonkurranser er det været som gir oss en hviledag eller to, men i Forbes er det så stabilt bra vær at vi ofte har fått flyforhold alle dager. Det kom opp et forslag om hviledag på dag 6, men det ble nedstemt. På dag 10 var alle så slitne at sikkerhetskomiteen valgte å avlyse dagen i kombinasjon med svært kraftige forhold. Vi hadde 42 grader den siste dagen i Forbes, og da var det greit å pleie såre muskler i svømmebassenget.

Bushflies er plagsomme blindpassasjerer, de sitter ofte på wirene igjennom hele flyturen. Slepeflyene står linet opp i bakgrunnen.

Bushflies er plagsomme blindpassasjerer.

Dagen etter premieutdeling og avslutningsfest pakket vi vinger og utstyr, og kjørte til Sydney for å sette Olav på flyet hjem. Planen var et par dager på stranda, men det var grått og trist, så Lars Olav og jeg brukte dagene på å tråle bruktbilgata i Sydney etter egnet fremkomstmiddel. Lars Olav er i Australia på ”working holliday” visa og han planlegger å reise litt rundt på flyging og ta strøjobber på gårder som fruktplukker og lignende. Så han trenger definitivt en bil for å komme seg rundt. Jeg har 6 måneder foran meg, og det blir rimelig dyrt å leie en bil for så lenge så jeg hadde tenkt å skaffe meg  en brukbar HG bil.

Jeg fant og kjøpte en Toyota LandCruiser til rundt 40 000,- det er en diger firehjulstrekker, 94 modell, 4,5 liters rekkesekser bensinmotor, 228’ km. Det er en kanonkjærre for dårlige grusveier opp på diverse fjell og til ekspedisjoner på strender og ut i bushen. Bakdelen er at den drikker relativt mye bensin, men til rundt 7 kroner literen er det fortsatt overkommelig.

Etter å ha handlet bil bar det til Bogong Cup som avholdes i de Australske Alpene i Victoria rett nord for Melbourne. Dessverre ble denne konkurransen et antiklimaks siden det ble mye vind og relativt dårlig vær. Vi fløy 2 av 7 dager, og den ene dagen var det altfor mye vind til at vi burde ha flydd.

Thor Langraff fra Hedemarken dukket opp i Bogong, han er på en 3 måneders ferie i Australia, og meldte seg på konkurransen for å være med og få seg noen turer.

Etter Bogong Cup reiste vi hver til vårt – Lars Olav dro på jobb som pæreplukker, Thor skulle til Rohan Holtkamp’s flightpark i Birchip for å taue og kanskje fly litt distanse. Georgia og jeg er tilbake på kysten sør for Sydney for å slappe av noen dager på stranda. Vi har vært et par dager i Jervis Bay, og drar til Stanwell park i morra, skal se om jeg får meg noen kysthang turer der om forholdene er bra. Ellers har jeg ikke planlagt noe spesielt med flyging de neste ukene før neste konkurranse som er i Manilla i midten av Februar, det blir gøy og jeg håper vi får bra forhold der.

Håper dere får noen fine skliturer på Sundvollen i vinterkulda, ser det har vært noe kjølig i Januar…

Det er kanskje litt trøst at det regner i Australia også, og ganske mye til tider;

Termikk er ofte = Overutvikling og kraftig regn.

One Response to Hilsen fra down under

  1. Benedicte February 5, 2010 at 8:57 pm #

    Hello you there down under:) høres ut som du virkelig er i paradis:) takk for mye god lesing, og gratulere med ny bil:) gleder meg til neste reisebrev:)
    “en hilsen fra kalde nord – med myti godt i vente”

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by WooThemes