Nerdespørsmål….

….fra en fersking som leser mye rart på nett:
Hvordan kan enkelte vinger ha oppgitt Vne ( velocity to never exceed) lavere enn max speed ? Jeg hadde en ide om at Vne = max speed. Er det noen som våger seg utpå med en forklaring?

2 Responses to Nerdespørsmål….

  1. Øyvind Ellefsen November 11, 2009 at 7:34 pm #

    Kan prøve;

    Max speed er den farten vingen fysisk kan oppnå med maks pilotvekt i stille luft, altså den hastighet hvor drag blir så høyt at du ikke kan akselerere mer. Denne er ofte noe konservativ i praksis.

    Vne er en fart som er beregnet/synset/anslått/testet av produsent under designet av vingen, hvor kreftene ved normal manøvrering i stille luft ikke vil overstige det vingen er designet for.

    I tillegg oppgis ofte anbefalt maks fart i turbulent luft, som er akkurat det 🙂

    Du kan godt fly en hangglider langt over vne, de aller fleste gjør nok det fra tid til annen, men ikke gjør det hvis du risikerer turbulent luft eller har tenkt å svinge veldig krapt i høy fart. Det skal svært mye til å knekke vingen i lufta, jo raskere vinge jo sterkere er de som regel. Det skal dog en god del trening til for å faktisk klare å fly ekstremt fort og samtidig ha kontroll.

    En hangglider vil også deformeres slik at den ikke genererer så mye løft som normalt under kraftig manøvrering, noe som bidrar til at brå belastninger dempes litt.

  2. Torodd Evensen November 22, 2009 at 12:40 pm #

    Utfyllende svar på mail fra Alf Oppøyen:
    Hei ’fersking’,
    Jeg ble selv nysgjerrig, og spurte Wills Wing-designer Steve Pearson om hvorfor Vd(Maximum Speed at Minimum Wing Loading) er høyere enn Vne(Velocity Never To Exceed) for en WW T2 (vist her).

    Kort fortalt så har Vne med sertifiseringsprosessen(HGMA) å gjøre, mens Vd sier noe om hvor fort vingen faktisk går.

    Hele svaret hans har du nedenfor.

    Mvh,

    Alf Oppøyen

    WW-forhandler

    Hi Alf,

    Vne is based on the demonstrated load testing in the HGMA certification process. Vd (dive speed) is the ‘pilot full forward’ steady state speed. (in FAR 25, the speed reached in a 7.5 degree dive for 20 seconds followed by a 1.5g recovery). So, Vd not a measure of airworthiness, just how fast the glider goes.

    In practice, Vne is a not a precise measure of structural strength because it is based on the lowest of the speeds documented for each of the positive load test, negative 30 load test and negative 150 load test. We generally test high performance gliders to the maximum speed that our test vehicle will go which is between 70 and 75 mph. A 54 mph vne requires a 65 mph positive load test speed.

    In the negative 30 degree load test, we only go to the minimum speed associated with a 54 mph vne because the glider is laterally unstable and hard to restrain in this attitude and is subject to extreme-unbalanced loads when it yaws.

    The speeds Va (maneuvering) and Vne are calculated to provide a (1.5 and 2.0 respectively) safety margin based on the demonstrated load tests. The load capacity is based on the square of the airspeed which is a conservative model for flex wing gliders. For 65 mph, (65^2/1.5)^.5 = 54 mph vne, (65^2/2.)^.5 = 46 mph va.

    Best regards,
    Steve

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by WooThemes